niedziela, 21 stycznia 2024

Manneken pis! Czyli sikający chłopiec w środku miasta!

 

Cześć!
Dzisiaj opowiem wam kilka słów o pewnej figurce, która zszokowała mnie w Brukseli.

Manneken pis czyli siusiający chłopiec. Jak ja to usłyszałam, że to jest atrakcja w Brukseli to byłam trochę w szoku. Po co? Dlaczego? Chociaż jeszcze większe pytania rodzi się w mojej głowie, w jakim celu kupować taką pamiątkową figurkę? Hm mały uśmiech mam gdy go widzę ;) Ale to chyba tyle.

Jest to symbol Brukseli, figurka-fontanna, wykonana z brązu, przedstawiająca nagiego, sikającego chłopca.

Jak mówi jedna z legend, chłopiec był synem jednego z królów belgijskich. Podczas polowania w lasach znajdujących się (niegdyś) wokół Brukseli, malec zaginął. Król rozkazał przeszukać wszystkie pobliskie lasy, jednak nikt nie mógł dziecka odnaleźć. Dopiero po kilku dniach, gdy wszyscy stracili już nadzieję na odszukanie królewicza, pewien leśniczy, bardzo spragniony, usłyszał szemrzący strumyczek. Odsunął gałęzie, wstrzymujące go od źródła wody, i zobaczył nagiego, sikającego chłopca. 

Inna legenda mówi, że w XIV wieku Bruksela została zaatakowana i była oblegana. Najeźdźcy chcąc zdobyć miasto zaplanowali, iż podłożą materiały wybuchowe w murach miasta i dostaną się łatwo do środka. Jednak mały chłopiec imieniem Juliaanske, szpiegując agresorów, odkrył miejsce, gdzie zaraz miał nastąpić wybuch. Widząc co się dzieje, oddał mocz na palący się lont, czym uratował miasto.

Figura często ubierana jest w stroje ofiarowane przez stowarzyszenia kulturalne, rzemieślnicze, regiony oraz oficjalne delegacje państwowe. Do czerwca 2007 Manneken Pis otrzymał 789 różnych strojów, które przechowywane są w Muzeum Miasta Brukseli. Poniżej możecie zobaczyć w jakim stroju był Manneken pis gdy go ostatnio odwiedzałam ;)


Słyszeliście o tym małym chłopcu? Macie w swoim mieście też jakąś rzeźbę, która trochę was zastanawia?
Do zobaczenia!
Angelika

30 komentarzy:

  1. Witaj, byłam dość dawno temu w Brukseli, ale serio - nie widziałam i nie słyszałam o tej atrakcji. Ciekawe te legendy, niekonwencjonalne. Aż sobie poszukam, doszukam i doczytam, bo trochę mi mało. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niby znajduje się on w centrum a jednak z boku ;) Pewnie dlatego na niego nie trafiłaś.

      Usuń
  2. Nie słyszałam o tej rzeźbie, ale dzięki Tobie już wiem, że takowa istnieje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak, widziałam tę rzeźbę. Jest w Brukseli więcej takich sikających rzeźb. ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawe legendy! Nie słyszałam o nich wcześniej, ale człowiek uczy się czegoś nowego każdego dnia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie ;) I wciąż jest tyle do odkrycia!

      Usuń
  5. Nigdy nie byłam w Brukseli, więc pierwszy raz słyszę o tej atrakcji :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja w Brukseli nie byłam, ale o tej rzeźbie słyszałam. Nie wiedziałam że są związane z nim takie " legendy" 🙂

    OdpowiedzUsuń
  8. Dawno temu byłam w Brukseli i widziałam sikającego chłopca :) zaskoczyło mnie to, że figurka jest taka niewielka :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ah sim, eu lembro desta escultura quando fui em Bruxelas,
    é no mínimo curiosa, mas é mesmo uma atração da cidade.
    Beijos! ♥

    OdpowiedzUsuń
  10. Słyszałam o tym chłopcu :D Moja szwagierka mieszka w Belgii i dostałam od niej magnes na lodówkę z tym chłopcem :D Wspaniały inspirujący wpis, same ciekawostki! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe oj no to super :D Odwiedziłaś ją kiedyś?

      Usuń
  11. Ale legendy na umotywowanie tego symbolu mają ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Będąc w technikum na profilu turystycznym poznawaliśmy wiele zabytków i kultur. Pomnik sikającego chłopca również się pojawił. Choć atrakcja dla niektórych może wydawać się kontrowersyjna to ja myślę, że ma swój urok :) Choć nie wiedziałam, że kryje się za tym taka dumna legenda. Możliwe, że wyleciało mi to z głowy albo po prostu o niej nie słyszałam :) Dziękuję za ten kawałek historii.
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że niewiele osób doczytuje się w niej jakiejś historii ;)

      Usuń
    2. Tak też może być. A szkoda, bo naprawdę kryje w sobie coś ciekawego :)

      Usuń
  13. I saw the statue in 2019 and actually wrote a post on it - https://ofmiceandramen.blogspot.com/2019/09/manneken-pis.html
    Love that lace top you wore in the photo.

    Happy Friday!

    OdpowiedzUsuń
  14. U nas przez chwilę stał sikający Lenin po środku placu Centralnego. Szybko go usunęli... Chyba budził zgorszenie 🤣🤣🤣🤣🤣 Ciekawa legenda

    Spokojnego wieczoru

    OdpowiedzUsuń