niedziela, 2 czerwca 2024

Dlaczego zaczęłam biegać!?


Cześć!
Jak zaczęłam biegać? A raczej, dlaczego?

Dlaczego warto biegać?
Przede wszystkim dla własnego zdrowia! Pamiętam jak w szkole mój Pan od WF opowiadał nam, że ludzie ćwiczą, jeżdżą na rowerze, podnoszą ciężary a zapominają ćwiczyć najważniejszy mięsień czyli serce! Coś w tym jest. Dodatkowo redukcja stresu, dotlenienie, poprawa kondycji, wzmocnienie mięśni oraz postawy ciała. Plusów jest na prawdę wiele. Dodatkowo jest to tak proste i oczywiste. Nie potrzebujemy dosłownie nic aby móc zacząć biegać. Oczywiście fajniej biega się w neonowych butach i zegarku sportowym, ale nic z tego nie jest obowiązkowe.

Moja przygoda z bieganiem jest ciężka. Nie jest to moja ulubiona forma ruchu bo początek nie jest absolutnie przyjemny jak np. z rowerem. Ciężki oddech, zadyszka, bolące nogi, gorąco! Trzeba wyrobić sobie na początku kondycję aby móc zacząć czerpać z tego przyjemność. 

Kiedyś, z 5-7 lat temu miałam podejście i biegałam przez miesiąc ale ode chciało mi się po jednym biegu w 30 stopniach... kiedy to prawie zemdlałam. No nie dziwie się sobie :D Kolejne podejście było w zeszłym roku na jesień. Niestety miałam zbyt niską silną wolę i przy śniegu nie miałam ochoty biegać na zewnątrz. Trochę biegałam na bieżni ale nie jakoś regularnie. Na wiosnę zrezygnowałam natomiast z cardio oraz biegania. I nadszedł kwiecień. Cały czas miałam w głowie, że fajnie byłoby zacząć biegać, mieć lepszą kondycję i móc jeść więcej! Hahha :D To jest największy tego plus. Dodatkowo teraz wiele osób biega i to mnie też super motywowała. Tiktok biegowy jest świetny. Oglądam też WK od czasu do czasu, na temat ich treningów biegów. Polecam również Agasavę! Świetna dziewczyna i tak samo kiedyś nienawidziła biegać a teraz to jej główna pasja :D I przebiegła swój pierwszy półmaraton w Berlinie po roku biegania! Mega motywacja. Tak samo Anna Karcz, która w 3 czy 4 miesiące przygotowała się do Ultra maratonu o.o Szok. I takie właśnie osoby popchnęły mnie do biegania.

A jak zaczęłam?
Biegałam na bieżni koło akademika. Zaczęłam od serii 5 kółek biegu i 1 marszu i takich serii robiłam 3. Tak przez około 2-3 tygodnie a potem zaczęłam dodawać kolejne serie aby z 20-25 min dojść do 40-45 min marszobiegu. Nie jestem specjalistką od planów. Biegam wolno. Mam zegarek mi band, który wskazuje mi puls tak więc wiem, że puls fajnie wzrasta i kalorie również się palą! To jest też fajny aspekt, że po bieganiu mogę sobie zobaczyć jak to dokładnie mi poszło!

Czy biegam szybko? No nie. Ale nie na tym mi teraz zależy :D Chcę się wkręcić i móc biegać 1h. To mój cel na ten rok. Może jakiś udział w biegu na 5-10 km jesienią? Kto wie. Póki co jest to świetny sport dla polepszenia swojej kondycji i dodatkowego spalania kalorii na tej mojej redukcji.

A wy jakie sporty uprawiacie :D? Dajcie znać.

Angelika 

36 komentarzy:

  1. Ja nie uprawiam żadnego sportu. Cały czas do tego dojrzewam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe ;) Ja bym czytanie zaliczyła jako sport ;D

      Usuń
  2. Ja od kilku lat biegam, raz w tygodniu ale tylko latem i wiosną- zimą nie chce mi się brnąć przez śniegi.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam podobnie. Śnieg i ślizgawica do mnie nie przemawiają :c

      Usuń
  3. Powodzenia. Ja kiedys zaczełam biegać, bo chciałam z 10 kg schudnać. Po tygodniu poszło ścięgno Achillesa, zapalenie sie wdało. Trzy tygodnie bez ruchu, potem trzy tygodnie rehabu, przytyłam nastepne pięc kilo. Więcej już nie próbowałam. Teraz już jestem w takim wieku, że troszeczkę porezygnowałam z bardziej wymagających aktywnosci, ćwiczę tai chi, yogę, chodze na Nordik i robię rozciągania. Niestety nie moge na basaen... :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Och współczuje :/ Myślę, że możesz spróbować jeszcze raz ;) Bardzo wolno i marszobiegi. Nie trzeba od razu kręcić super tempa!

      Usuń
  4. Angeliko, podziwiam Cię!
    Serio. Ja biegałam przez pewien czas na bieżni, ale 2 lata temu przestałam. Zresztą bieżnia była w użytku kilka razy po jakiś czas. Śmieję się, że lubię (nawet kocham!) sport, ale w telewizji ;) Uwielbiam zwłaszcza piłkę nożną, skoki narciarskie i łyżwiarstwo figurowe. Sama kiedyś ćwiczyłam aerobik, wiosną i latem lubię pojeździć na rowerze i od czasu do czasu basen.
    Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę dobrego nowego tygodnia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! ;)
      Na bieżni i w terenie trochę inaczej się biega ale każdy bieg to bieg :D I to jest super!

      Usuń
  5. Podziwiam Cie za to bieganie. Ja mam astme wiec wybieram chodzenie ;-) Bardzo lubie grac w badminton.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzenie to też super forma ruchu ;) Nie zawsze cardio jest top of the top.

      Usuń
  6. Dopiero zaczynam swoją przygodę z bieganiem we własnym zakresie, ale w poprzednich latach na wuefie zdecydowanie tego nienawidziłam :) Na co dzień aktywność fizyczna jest u mnie na porządku dziennym, ale dopiero kiedy zaczęłam biegać po raz pierwszy użyłam słów: "Wow, czuję się jak sportowiec". Zdecydowanie polecam! Chociaż ze mnie totalny amator - 300 metrów idę, 300 metrów biegnę i tak w kółko hehe :D Od czego trzeba zacząć. Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też w szkole nienawidziłam biegać... wgl szkoła bardzo odrzuca od sportu :/ i te wf gdzie połowa łaskę robiła że się ubrała..
      I super :D Ja też często robię marszo biegi ♥

      Usuń
  7. Jak ja bym chciała biegać. Myślałam o tym kilka razy, ale na myśleniu się skończyło.
    Ponoć w moim wieku to już powinno się to robić pod kontrolą lekarza, bo to ścięgna nie te, mięśnie nie te itd :)
    A może to tylko taka moja wymówka?
    W każdym razie zazdraszczam i gratuluję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hm kontrola lekarza zawsze jest dobra ;) Młodzi często to olewają xd Ale rower lub spacer myślę, że można bez konsultacji :D
      Dziękuję!

      Usuń
  8. Brawo! Ja bardzo wspieram i podziwiam takie pozytywne zmiany. 💚

    OdpowiedzUsuń
  9. Your running journey is inspiring.
    I've tried it before but found it challenging.
    Your post motivates me to give it another shot, starting slow.

    Happy Wednesday, Angela!

    OdpowiedzUsuń
  10. Gratuluję i życzę osiągnięcia wyznaczonego celu :) początek lata do dobry czas na bieganie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Heh po pewnym czasie myślę że nie :D Bieganie latem to masakra... lepiej się biega poniżej 25 stopni :c
      Dziękuję za komentarz i gratulacje ♥

      Usuń
  11. Oj jak ja nie lubię biegać... Wolę ćwiczenia statyczne, ale ostatnio naczytałam się o wpływie ruchu na mózg i zaczęłam "normalnie" ćwiczyć. Poza tym spacery i jazda na rowerze stacjonarnym. Uwielbiam ping ponga, ale jakoś nie mogę się zebrać, żeby z kimś pograć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto się "ruszać" a nie specjalnie "ćwiczyć" wtedy też nasza głowa inaczej to odbiera ;D

      Usuń
  12. Podziwiam. U mnie ze sportami kiepsko, bo kłopoty zdrowotne mnie trochę ograniczają, ale lubię długie spacery na łonie natury. :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja robię sobie 5-6 km spacery w szybkim tempie, ale nie biegiem. A do tego pracuje jako listonosz więc poruszam się trochę rowerem a trochę na nogach. Trzymam kciuki za wytrwałość!

    OdpowiedzUsuń
  14. Nienawidzę biegać po 2 lata bycia na AWF gdzie biegało się minimum 3 razy dzienne . Unikałam tej dyscyplin jak ognia . ( zrezygnowałam z AWF na inne studia które pomogły mi w biznesie ) Choć nie dawno zaczęłam ( ale nie nazwałabym to bieganiem ale dotlenieniem się ) . 3 razy w tygodniu biegam 2km na czczo . Robię to wyłączenie dla zdrowia nie dla sportu. Mam wysoki poziom adrenaliny i kortyzolu i taki bieg rano pomaga mi go obniżyć . Co do sportu wolę siłownię i taniec .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety szkoła i studia potrafią mocno odrzucić od pewnych dyscyplin :/ Ja na szczęście na studiach miałam wf do wyboru i można było fajnie zorganizować sobie ten czas.

      Usuń
  15. goodluck dear, keep it up. running is such a good physical activity, i want to try running also but my time doesn't permit me to do so.

    http://www.itsjulieann.com

    OdpowiedzUsuń
  16. I can not imagine running like you do,
    but I enjoy reading about your experiences and looking at your photographs!
    Best wishes for all the years ahead! :D

    OdpowiedzUsuń
  17. I can not imagine myself running the way you do,
    but I enjoy reading about your experiences and looking at your photographs!
    Best wishes for all the years ahead! :D

    OdpowiedzUsuń
  18. Podziwiam
    Ja zdecydowanie wolę rower.
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też xD Ale chcę się przemóc do biegania.

      Usuń